Upptäcker du ett fel i din bostad, i bostadsrättsföreningens gemensamma utrymmen eller på den utvändiga miljön ska du göra en felanmälan. En felanmälan görs på olika sätt beroende på om felet är akut eller inte, samt om det inträffar efter att den 5-åriga garantitiden löpt ut. Ibland kan det vara svårt att veta vem som är ansvarig för att rätta till felet. Bostadsrättsföreningen, vi på BoKlok eller du själv som bostadsrättshavare?
Din digitala bopärm från OurLiving
I samband med tillträdet behöver du som bostadsrättshavare ta del av information om din nya bostad, för att kunna använda den och ta hand om den på bästa sätt. För att lämna över ritningar, materiallista, bruksanvisningar och rekommendationer om underhåll, på ett miljö- och kundvänligt sätt, har vi valt att samarbeta med OurLiving, som är en digital bopärm i appformat.
En mer hållbar bopärm
Med hjälp av en digital bopärm kan vi minska på förbrukningen av papper och samtidigt ge dig som boende tillgång till bostadens information, oavsett när behovet uppstår. I appen kan du till exempel ta reda på längden på en vägg eller läsa om vad du behöver för att sköta underhållet av ytterdörren. Perfekt när du står i heminredningsbutiken eller på byggvaruhuset! Dessutom kan du lägga till din egen information samt skapa påminnelser om underhåll, så att du inte glömmer bort något som är viktigt.
I appen finns också en gemensam yta för bostadsrättsföreningen, där medlemmarna kan ta del av olika dokument, kontaktuppgifter, möten och nyheter från styrelsen. Eftersom du får notiser när något nytt hänt, behöver du inte vara orolig för att missa något. Styrelsen kan också ladda upp interna dokument som bara styrelsemedlemmar ska kunna se. När BoKlok lämnar över styrelsearbetet till boendestyrelsen lämnas också ansvaret för bostadsrättsföreningens sida i OurLiving appen över.
Kom igång med OurLiving Appen
OurLiving kan laddas ner till smartphone eller läsplatta med operativsystem iOS (App Store) eller Android (Google Play). Om du vill ladda ner appen till en läsplatta så tänk på att söka efter OurLiving som mobilapp. Om du inte har tillgång till smartphone eller läsplatta kan du logga in via en webbläsare på ourliving.se/logga-in. Men tänk på att appen är gjord för smartphone och därför gör sig bäst där.
I samband med tillträde får du som bostadsrättshavare ett mail med inbjudan till din bostad och bostadsrättsförening i OurLiving. För att aktivera ditt konto behöver du följa anvisningarna i inbjudningsmailet eller här nedanför. Om du inte har tagit emot någon inbjudan så kika först i skräpkorgen, vissa mailservrar har hårda spamfilter. Om du fortfarande inte hittar mailet kontakta BoKlok på kontakt@boklok.se.
Så här gör du för att aktivera ditt konto
-
- Klicka på länken ”acceptera inbjudan” i mailet som du får från OurLiving.
- Välj ett lösenord, som ska upprepas. Din mailadress är redan ifylld.
- Läs villkoren, kryssa i rutan och klicka på Skapa konto.
- Ladda ner appen OurLiving från App Store eller Google Play.
- Logga in med din mejladress och det lösenord du precis har valt.
Sen är det bara att vänta. Det kan ta upp till en minut för appen att ladda all information.
När du har kommit in i appen dyker din bostad och bostadsrättsförenings sida upp, och du kan ta del av all information som BoKlok har lagt in. Sen kan du själv fylla på med vad du önskar, som till exempel egna bilder, ägodelar, kvitton, påminnelser om garantitid eller underhåll, information om nycklar, hemlarm och så vidare. Om du målar om i sovrummet är det ett tips att skriva in den nya färgkoden i appen – kan vara bra att veta längre fram.
Om du saknar information om din bostad i appen, kontakta BoKlok. Om du saknar information från din bostadsrättsförening, kontaktar du din styrelse.
Fungerar det inte?
Här har vi listat de vanligaste orsakerna till problem
- Säkerställ att du använder en smartphone med operativsystem iOS 10.0 (iPhone 5) eller Android 5.0, eller senare versioner. Om du inte har detta kan du istället logga in via webbläsare, enligt information ovan.
- Du kan också använda en läsplatta men då appen främst är avsedd för mobiltelefon, behöver du söka efter ”mobilappar” för att hitta OurLiving. Säkerställ att du har valt lösenord och skapat konto enligt steg 1-5 ovan, innan du försöker logga in i appen.
- För att kunna logga in i appen måste du använda samma mailadress som den du uppgett till BoKlok och som du fick inbjudan till.
- Om du har glömt ditt lösenord så klicka på ”Glömt lösenord” på inloggnings-sidan. Du får då ett mail och möjlighet att välja ett nytt lösenord.
- Om du har fått en inbjudan, följt alla steg ovan men ändå inte kan logga in i appen, eller om appen inte fungerar som den ska, vänligen kontakta support@ourliving.se.